Θέλω να μάθω να πετώ - Πληροφορίες

Εκπαίδευση πτήσης σε Αεροσκάφη Γενικής Αεροπορίας για Αεροπορικό Τουρισμό

Τελευταία ενημέρωση σελίδας : 07/05/2021 18:10

Για τον Αεροπορικό Τουρισμό το πρώτο βήμα είναι κάποιος να αποκτήσει πτυχίο χειριστή αεροσκάφους Γενικής Αεροπορίας.

Αεροσκάφος Γενικής Αεροπορίας είναι οποιοδήποτε μικρό αεροσκάφος που δεν χρησιμοποιείται για εμπορική εκμετάλλευση. Αφορά κυρίως Αεροπλάνα, Ελικόπτερα, Μοτοανεμόπτερα και Υδροπλάνα. Τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να είναι ιδιωτικά ή να είναι ενταγμένα σε κάποια αερολέσχη ή εταιρεία.

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε πως : η AOPA Hellas δεν διαθέτει αεροπλάνα για ενοικίαση με ή χωρίς πιλότο.

Με τα παρακάτω στοιχεία και την ενεργό συμμετοχή μας, βοηθούμε τον ενδιαφερόμενο μελλοντικό πιλότο να εκπαιδευτεί και αφού πάρει το πτυχίο του, να κάνει Αεροπορικό Τουρισμό με τους φίλους του στο αεροπλάνο της επιλογής τους.

ΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑ

Στις εκπαιδευτικές πτήσεις για να πετάξετε "SOLO" (-χωρίς εκπαιδευτή), αλλά και ουσιαστικά για να ξέρετε αν μπορείτε στο μέλλον να πάρετε το πτυχίο πιλότου, πρέπει να έχετε περάσει τις εξετάσεις Ιατρικής Καταλληλόλητας και να έχετε το ανάλογο EASA Ιατρικό Πιστοποιητικό.

Αυτό γίνεται από εξουσιοδοτημένους Aεροπορικούς Ιατρούς AME (Aero-Medical Examiner) και Αερο-Ιατρικά Κέντρα AMC (Aero-Medical Centers).

Πληροφορίες σχετικά με τα ιατρικά προαπετούμενα (EASA Rules for Medical Requirements) είναι πολύ εύκολο να ανευρεθούν στο διαδίκτυο. Φυσικά μπορείτε να απευθυνθείτε με e-mail στην AOPA Hellas και θα χαρούμε να σας στείλουμε τον σχετικό Ευρωπαϊκό Κανονισμό.

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Οι εγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί πιλότων αναφέρονται στην ιστοσελίδα της ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) εδώ http://www.hcaa.gr/licensing-training/degrees-licences/schools/και είναι δύο ειδών, οι ATOs (Approved Training Organisations) και οι DTOs (Decleared Training Organisations).

Τόσο οι ATOs, όσο και οι DTOs λειτουργούν υπό την επίβλεψη της ΥΠΑ και ακολουθούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τους κανονισμούς της EASA (βλ. εδώ https://www.easa.europa.eu/ ) Έτσι, τα πτυχία που παρέχουν, ερασιτεχνικά ή επαγγελματικά, είναι αναγνωρισμένα και από τις 31 χώρες που απαρτίζουν την EASA. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι, με το πτυχίο που μπορεί κάποιος να αποκτήσει σε ένα ελληνικό DTO ή ΑΤΟ, μπορεί να πετάξει σε οποιαδήποτε από αυτές τις 31 χώρες χωρίς κανένα πρόβλημα, καθώς αποτελούν έναν ενιαίο χώρο, που διέπεται από την ευρωπαϊκή EASA νομοθεσία και σχεδόν τους ίδιους κανόνες. 

Πιο αναλυτικά, οι ATO's  ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ/ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ (ATO'S) είναι ΣΧΟΛΕΣ (Ακαδημίες) που αφορούν κυρίως την Επαγγελματική Εκπαίδευση Πιλότων. Δηλαδή οι Σχολές αυτές παρέχουν την δυνατότητα σε κάποιον, ακόμη και χωρίς καμία πτητική εμπειρία, να γίνει έως και επαγγελματίας πιλότος αερογραμμών. Τα πτυχία λοιπόν που παρέχουν είναι από ερασιτεχνικά (LAPL/PPL-Light Aircraft/Private Pilot licence) έως επαγγελματικά/αερογραμμών (CPL/ATPL-Commercial/Airline Transport Pilot Licence).

Οι  DTO's  ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΑ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑΧΩΡΗΜΕΝΩΝ ΦΟΡΕΩΝ (DTO΄S) είναι ΣΧΟΛΕΣ (Ακαδημίες) που αφορούν αποκλειστικά την Ερασιτεχνική Εκπαίδευση Πιλότων (LAPL/PPL/SPL-Light Aircraft/Private/Sailplane Pilot licence) και οι περισσότερες λειτουργούν στα πλαίσια κάποιας Αερολέσχης. Παρότι τα πτυχία που παρέχουν είναι αποκλειστικά ερασιτεχνικά, με αυτά κάποιος μπορεί να πετάξει ακόμη και 6/θέσιο μονοκινητήριο αεροπλάνο ή ακόμη και δικινητήριο (με κάποια επιπλέον εκπαίδευση).

Τα πτυχία ιδιωτών που σε ενδιαφέρουν είναι τα LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) και PPL (Private Pilot Licence). Οι διαφορές τους έγκειται κυρίως στον απαιτούμενο ελάχιστο χρόνο εκπαίδευσης, ενώ και με τα δύο, αρχικά μπορείς να πετάς μόνο ημέρα και με σχετικά καλές καιρικές συνθήκες (όχι π.χ. μέσα σε σύννεφα με την βοήθεια οργάνων).

ΔΙΑΡΚΕΙΑ & ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ εκπαίδευσης

Πτυχία : LAPL(A) - Light Aircraft Pilot Licence (Airplanes) / PPL(A) - Private Pilot Licence

  • Πτητική εκπαίδευση:
    minimum 30 ώρες πτητικής εκπαίδευσης για το LAPL(A)
    minimum 45 ώρες πτητικής εκπαίδευσης για το PPL(A)
  • -
  • Θεωρητική εκπαίδευση:
    100 ώρες θεωρητικής εκπαίδευσης σε 9 μαθήματα:
    1 - Αεροπορική νομοθεσία (Air Law)
    2 - Γενικές αεροπορικές γνώσεις (Aircraft General Knowledge)
    3 - Σχεδιασμός πτήσης και επιδόσεις αεροσκαφών (Flight planning and performance)
    4 - Αρχές πτήσης (Principles of flight)
    5 - Μετεωρολογία (Meteorology)
    6 - Αεροναυτιλία (Navigation)
    7 - Ανθρώπινες δυνατότητες και περιορισμοί (Human performance and limitations)
    8 - Διαδικασίες πτητικής λειτουργίας (Operational procedures)
    9 - Επικοινωνίες (VFR Communications)
    θεωρητική εξέταση στα παραπάνω 9 μαθήματα
  • -
     Για την ολοκλήρωση προαπαιτούμενα:
  • - Minimum 10 ώρες πτήσης solo (μόνος/η) συμπεριλαμβανομένης μίας πτήσης ταξιδιού.
    - Εν πτήση πρακτική εξέταση 1,5 ώρας.

Η θεωρητική εκπαίδευση, κατά το 90%, μπορεί να γίνει και εξαποστάσεως με κάποια εγκεκριμένη από την ΥΠΑ πλατφόρμα εξαποστάσεως εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι κατά κύριο λόγω μπορείς να διαβάσεις τα θεωρητικά μαθήματα από το σπίτι σου και στον δικό σου χρόνο. Τα 9 μαθήματα είναι απλά και πολύ ενδιαφέροντα, ενώ πλέον υπάρχει πολύ και καλό υποστηρικτικό υλικό. Γενικά πρόκειται για απλή και κατανοητή ύλη. Υπάρχει μάλιστα η επιλογή οι εξετάσεις να είναι είτε στα αγγλικά είτε στα ελληνικά.

Η βασική διαφορά μεταξύ LAPL(A) και PPL(A), εκτός από τον ελάχιστο αριθμό ωρών πτητικής εκπαίδευσης (κατά συνέπεια και κόστος), είναι ότι με το LAPL(A) μπορείς να πετάς με μέχρι 3 συνεπιβαίνοντες ως κυβερνήτης. Εύκολα όμως αν χρειαστεί μπορείς να κάνεις συμπληρωματική εκπαίδευση στο μέλλον και να αναβαθμίσεις το πτυχίο σου σε PPL(A).

Αν κάνεις την εκπαίδευση με ένα ρυθμό τάξεως 1~2 πτήσεις την εβδομάδα και παράλληλα μελετάς και τα θεωρητικά μαθήματα, σε 3-6 μήνες θα έχεις ολοκληρώσει την εκπαίδευση. Εσύ αποφασίζεις πόσο συχνά θα πετάς και θα διαβάζεις, ανάλογα το πρόγραμμά σου.

Παίρνωντας το πτυχίο σου μπορείς να πετάς με αεροσκάφος που νοικιάζεις ή αγοράζεις μόνος ή συνεταιρικά με φίλους, ενώ μόλις νιώσεις έμπειρος/η αρχίζεις να πετάς και με φίλους/ες.

Επιπροσθέτως των LAPL/PPL μπορεί κάποιος να προχωρήσει την εκπαίδευσή του και να πάρει περαιτέρω πτυχία, τα λεγόμενα “ratings”, όπου μπορεί να εκπαιδευτεί σε επιπλέον τύπους αεροσκαφών, σε πτήση δια οργάνων (χωρίς να βλέπεις έξω), νυχτερινή πτήση, ακροβατικές πτήσεις, κλπ. Μάλιστα, αν σου αρέσει η πτήση και το θέλεις, μπορείς να προχωρήσεις στην απόκτηση ακόμη και επαγγελματικού πτυχίου. Πάρα πολλοί υποψήφιοι επαγγελματίες πιλότοι προτιμούν να ξεκινήσουν από ένα ερασιτεχνικό πτυχίο και σταδιακά, ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο και τα οικονομικά τους, προχωρούν μέχρι και την απόκτηση του ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Αυτός ο τρόπος απόκτησης πτυχίων λέγεται Modular και είναι πολύ δημοφιλής, καθώς κατοχυρώνει σταδιακά τα πτυχία που αποκτούνται.

ΚΟΣΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Χοντρικά το κόστος εκπαίδευσης για το βασικό πτυχίο, ανάλογα με τη σχολή, την αερολέσχη, DTO ή ATO κυμαίνεται από 6.000€ έως 13.000€. Επιπρόσθετα πρέπει να υπολογίζεις περίπου 1.000€ σε παράβολα και κόστη εξετάσεων (θεωρητικών και εν πτήση πρακτικής εξέτασης) και απαραίτητου εξοπλισμού.

Μπορείς λοιπόν να ξεκινήσεις επικοινωνώντας με τις σχολές/αερολέσχες, ζητάς πληροφορίες, πας από κοντά και γνωρίζεστε, κάνεις μια πρώτη ΠΤΗΣΗ ΕΘΙΣΜΟΥ όπως λέγεται, όπου πετάς με κάποιον έμπειρο πιλότο ή κάποιον εκπαιδευτή και μετά αποφασίζεις αν και πως θα προχωρήσεις. 

ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

Στο σημείο αυτό να ξανατονίσουμε! πως : η AOPA Hellas δεν διαθέτει αεροπλάνα για ενοικίαση με ή χωρίς πιλότο.

Τα αεροσκάφη που θα πετάς είναι συνήθως ενοικιαζόμενα από κάποια αερολέσχη της οποίας μπορείς να γίνεις μέλος ή από τη σχολή που εκπαιδεύτηκες, χωρίς όμως αυτό να είναι δεσμευτικό. Με το πτυχίο σου πετάς με όποιο αεροσκάφος επιθυμείς αρκεί ο φορέας που του ανήκει να ελέγξει ότι έχεις όντως τις γνώσεις/εμπειρία/ικανότητα μετά από μια "Check Out" πτήση. Αυτό ισχύει για όλους τους αντίστοιχους φορείς χωρών που ανήκουν στην EASA.

Όταν πάρεις το πτυχίο σου και θελήσεις να ψάξεις που υπάρχουν διαθέσιμα αεροσκάφη να πετάξεις με το πτυχίο σου, η AOPA Hellas μπορεί να σε βοηθήσει στο που να αποτανθείς.

Η λύση που προσφέρει την ΑΠΟΛΥΤΗ ελευθερία είναι η αγορά αεροσκάφους αφού πάρεις το δίπλωμά σου. Αυτό πολλές φορές γίνεται συνεταιρικά με φίλους που συμμετέχουν από κοινού στα έξοδα. Είναι μια άσκηση που δεν είναι δύσκολη μιας και ένα αεροσκάφος πετάει όσο συχνά θέλει ο καθένας και τα κόστη (συντήρησης κλπ.) διαμοιράζονται στους συνιδιοκτήτες.

Στην Ευρώπη εύκολα βρίσκει κάποιος μεταχειρισμένα αεροσκάφη σε καλή κατάσταση.

Τα κόστη αγοράς ενός καλού μονοκινητήριου μεταχειρισμένου αεροσκάφους 4~6 ατόμων ξεκινούν από 80.000 Ευρώ ανάλογα τον εξοπλισμό, την ηλικία και το μέγεθός του. Καινούργια μονοκινητήρια αεροσκάφη φτάνουν και το ένα εκατομμύριο Ευρώ ανάλογα με τον κινητήρα και τον εξοπλισμό. 

ΚΟΣΤΟΣ ΠΤΗΣΗΣ

Το κόστος πτήσης ενός τέτοιου τυπικού διθέσιου ή τετραθέσιου αεροσκάφους είναι από 120€ μέχρι 300€ ανά ώρα πτήσης (όχι ανά επιβάτη).

Το κόστος της πτήσης συχνά διαμοιράζεται μεταξύ των φίλων που πετούν μαζί με τον πιλότο (π.χ. 4 άτομα μαζί με τον πιλότο, μοιράζονται το κόστος δια του 4)

Τα τέλη αεροδρομίων που καταβάλλονται σε κάθε προσγείωση είναι χοντρικά από 80 έως 300€ ανάλογα το αεροδρόμιο (Δημόσιο, Στρατιωτικό ή Ιδιωτικοποιημένο), το πόσα άτομα επιβαίνουν κλπ.

Στο μεγαλύτερο στάδιο της εκπαίδευσης δεν υπάρχουν τέλη αεροδρομίων για τον μαθητή.

Αν είσαι μέλος AOPA Hellas τα έξοδα αυτά μειώνονται στο μισό με συμβάσεις που έχει συνάψει η AOPA Hellas με τους παρόχους υπηρεσιών στα αεροδρόμια.

Πληροφορίες για την συνδρομή AOPA Hellas θα βρεις στην ιστοσελίδα μας στην περιοχή Μελών. Μέλος AOPA Hellas μπορείς να γίνεις με το που θα ολοκληρώσεις το πρωτο σου solo (η πρώτη πτήση μόνος/η σου χωρίς εκπαιδευτή κατά τη διαδικασία εκπαίδευσης). Από τότε σε θεωρούμε εμείς πιλότο! και με την εγγραφή σου λαμβάνεις και την AIR CREW κάρτα ID σου.

Η καταβολή αντιτίμου από τρίτους προσωπικά στον πιλότο για πτήση με αεροσκάφη Γενικής Αεροπορίας -αερολεσχών/σχολών/ιδιωτικών- δεν επιτρέπεται. Ο λόγος είναι ότι υπάρχουν επαγγελματικές εταιρείες που εκτελούν μισθωμένες πτήσεις αεροπλάνων και ελικοπτέρων, με αρκετά μεγαλύτερο κόστος βέβαια.

Αυτό που επιτρέπεται είναι η από κοινού συμμετοχή στα έξοδα (διαμοιρασμός κόστους) μιας πτήσης από όλους τους επιβαίνοντες συμπεριλαμβανομένου του πιλότου όπως αναφέραμε παραπάνω.

Σε οποιοδήποτε στάδιο της παραπάνω διαδικασίας χρειαστείτε συμβουλές/υποστήριξη, επικοινωνείστε πάλι μαζί μας στο info[παπάκι]aopa.gr για να σας συμβουλέψουμε.

Σε περιμένουμε !

Απρίλιος 2021