Θέμα: Αλλαγές διαδικασιών στα Μέγαρα

Αθήνα, 09 Ιανουαρίου 2020

Αριθμ. Πρωτ.  001-20

Προς : πρωτόκολλο ΥΠΑ

Αποδέκτες:
ΥΠΑ Γενική Δ/νση Αερομεταφορών, Δ/νση Αερολιμένων (Δ3)

Κοινοποίηση:
Αεροπορία Στρατού 2ο ΣΥΑΣ/ΓΑΠΕ
Διοικητής Σχης (ΑΣ)
Διευθυντής ΓΑΠΕ Υπλγός (ΑΣ)

ΥΠΑ Διοικητής
ΥΠΑ Γενικός Διευθυντής

Σχετ.:
Αεροπορία Στρατού - Τροποποιήσεις ΜΔΠ Α/Δ Μεγάρων της 10 Δεκ. 2019 (9 φύλλα).

Θέμα: Αλλαγές διαδικασιών στα Μέγαρα

Αξιότιμοι Κοι / Κες,

Ως γνωστό, το Αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας Πάχης Μεγάρων (ΜΕΓΑΠ) είναι το μοναδικό ελεύθερα προσβάσιμο αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας (ΓΑ) στο λεκανοπέδιο Αττικής μετά το κλείσιμο του Μαραθώνα και του Ελληνικού.

Ως AOPA Hellas διαπιστώνουμε πρόσφατα μια προσπάθεια περιορισμού εκ μέρους της Αεροπορίας Στρατού (ΑΣ) των δραστηριοτήτων της ΓΑ στο αεροδρόμιο. Πρώτα με περιορισμό των ωρών λειτουργίας, αργότερα με την μονομερή ανακοίνωση χρεώσεων και πριν μερικές ημέρες, με απόφαση της ΑΣ, οι ενδεικτικές  τιμές καθέτου ανέμου που προτείνει ο κατασκευαστής αεροσκάφους να θεωρούνται ως απαγορευτικά όρια για την άδεια πτήσης.

Επειδή εικάζουμε ότι οι αποφάσεις αυτές της ΑΣ οφείλονται στην κατακόρυφη αύξηση των πτήσεων στη ΜΕΓΑΠ αλλά και στην μη τήρηση των συμφωνηθέντων στο μνημόνιο παραχώρησης μεταξύ ΥΠΑ και ΑΣ το 2005, θα θέλαμε καταρχάς να μας πληροφορήσετε αν είστε ενήμεροι για τα θέματα λειτουργίας του αεροδρομίου και τι ενέργειες προτίθεστε να κάνετε. Επίσης θα θέλαμε να μας κοινοποιήσετε αντίγραφο του συμφωνητικού (M.O.U.) μεταξύ ΥΠΑ και ΑΣ.

Η AOPA HELLAS , ενημερώθηκε πρόσφατα από μέλη της πιλότους και οργανισμούς, ότι για τη ΜΕΓΑΠ,  εκδόθηκε (ανανεώθηκε) εσωτερική διαταγή της Αεροπορίας Στρατού (ΑΣ) η οποία υπαγορεύει, ανάμεσα σε άλλα, μέτρα «ασφαλείας», με τι κάθετο άνεμο ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ να εκκινήσει, με πρόθεση πτήσης, ένα πολιτικό αεροσκάφος. Η διαταγή δεν είναι δημόσια διαθέσιμη μιας και κοινοποιήθηκε μόνο σε μονάδες ενόπλων δυνάμενων και στην ΥΠΑ ΜΕΓΑΠ.

Η ΥΠΑ ΜΕΓΑΠ δεν έχει ενημερώσει κάθε χειριστή που επιχειρεί από το αεροδρόμιο και κανένας χειριστής (Μεγάρων ή επισκέπτης, Έλληνας ή ξένος) δεν γνωρίζει τη νέα διαδικασία. Οι περιορισμοί ενημερώνονται στους χειριστές από τον Πύργο Ελέγχου, τελευταία στιγμή, όταν ζητείται από τον ασύρματο άδεια εκκίνησης, στιγμή που επιχειρησιακά είναι ήδη ΠΟΛΥ αργά για μια πτήση. Η ενδεδειγμένη πάγια και παγκόσμια πρακτική όταν αλλάζει κάτι σε ένα αεροδρόμιο είναι να εκδίδεται σχετική NOTAM μιας και αυτός είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ θεσμικός τρόπος επίσημης ενημέρωσης πληρωμάτων πριν την πτήση.

Ως παγκόσμιος οργανισμός, που ενδιαφέρεται να διασφαλίζει πρώτος από όλους, κανονιστικούς όρους και επίπεδα ασφάλειας, πρέπει να σας παραθέσουμε τον έντονο προβληματισμό μας και την αγανάκτησή μας, όσον αφορά την ουσία της «διαταγής» αυτής, όπου κατ’ελάχιστον έχει καταστρατηγηθεί η αρχή του δικαιώματος της πτήσης και δη της ασφαλούς πτήσης (ναι ! της ασφάλειας) .

Η υπηρεσία σας (ΥΠΑ), καθίσταται υπόλογη αν αποδέχεστε ότι δεν έχει ληφθεί υπ’όψιν κανένας παγκόσμιος κανόνας & μέτρο εκτέλεσης ασφαλών πτήσεων πολύ παραπάνω δε, τις αρχές λήψης αποφάσεων κατά το πτητικό έργο όπως ορίζονται από τον ICAO και την EASA ανά τον κόσμο.
Είναι ενδεικτικό ότι επικοινωνήσαμε με Οργανισμούς Αεροπορίας π.χ. στην Αγγλία και όλοι κατέθεσαν ότι ΤΟΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΛΟΓΟ σε μια ασφαλή πτήση, σε όποιο στάδιο και αν βρίσκεται, την έχει το πλήρωμα που εκτελεί ή/και ο οργανισμός που εκμεταλλεύεται το αεροσκάφος.

Όσον αφορά το «DEMONSTRATED Crosswind» προφανώς κανείς δεν έλαβε υπ’όψιν, πως αυτό ΔΕΝ έχει νομική έννοια καθήλωσης πτήσεων αλλά χαρακτηριστικό δοκιμών από τον κατασκευαστή κατά την πιστοποίηση πτητικής ικανότητας του τύπου αεροσκάφους (το μέγιστο με το οποίο δοκιμάστηκε, όχι το μέγιστο ασφαλές). Το ΜΑΧ demonstrated crosswind ενός Airbus  Α319 είναι 38 κόμβοι μαζί με τα gusts. Πιστεύετε ότι δεν προσγειώνονται η απογειώνονται στην Σάμο η στο Ηράκλειο με 40 και 50 κόμβους κάθετο άνεμο ; Η απλά εκεί ξέρουν περισσότερα από ότι εμείς ;

Δεν λήφθηκαν υπ’όψιν αρχές του ICAO, ότι κανείς δεν αντικαθιστά την κρίση του πληρώματος πολιτικού αεροσκάφους κατά το πτητικό έργο και ότι ΟΛΑ ανά τον κόσμο AFM  (Aircraft Flight Manual) & POH(Pilots’ Operating Handbook), υποδεικνύουν τα πιστοποιημένα κατά κατασκευαστή, ΑΣΦΑΛΗ & ωφέλιμα, επιχειρησιακά όρια ενός αεροσκάφους όχι όμως τα ΑΠΟΛΥΤΑ.
Ίσως θα πρέπει να ρωτήσετε τους εκδότες της διαταγής και αν απαγορεύεται δια νόμου τα πτερύγια καμπυλότητας σε ένα C172 να αναπτυχθούν πέραν της ταχύτητας Vfe και άρα θα διαλυθεί το αεροσκάφος πάραυτα και με βεβαιότητα που κανένας άλλος δεν έχει .

Περαιτέρω διαφαίνεται να υπάρχει άγνοια από βασικές μελέτες και αρχές Πολιτικής Αεροπορίας όπως :  
1.    Πρόσφατη μελέτη της EASA που αποδεικνύει ότι οι συνθήκες κατάλληλου ανέμου, ουδέποτε μπορούν να μετρηθούν επακριβώς αλλά και όταν μετρηθούν, απλά ΜΕΤΑΒΙΒΑΖΟΝΤΑΙ στο εκάστοτε πλήρωμα / operator ώστε να εκτιμήσει ο ίδιος τον κίνδυνο και να πάρει την σωστή απόφαση σύμφωνα με τα εγχειρίδια επιχειρησιακών ικανοτήτων του ά/φους και συνυπολογίζοντας άπειρες άλλες παραμέτρους  .
2.    Ακόμα και όταν μετρηθούν αυτές μπορεί να διαφέρουν τόσο από λεπτό σε λεπτό, από ύψος σε ύψος από μέτρηση σε μέτρηση και από αεροσκάφος σε αεροσκάφος που στο τέλος κάποιος που θα αφεθεί μόνο στις μετρήσεις από το έδαφος , διατρέχει μεγαλύτερο κίνδυνο από το να υπολογίσει και να διαπιστώσει ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ τι συνθήκες επικρατούν .
3.    Σε όλες τις μελέτες , αναλύσεις συμβάντων και εγχειρίδια Μετεωρολογίας θα διαβάσετε  ότι μπορεί στην πίστα να επικρατούν άνεμοι 5 κόμβων και από 300 έως 800 πόδια κατά την τελική προσέγγιση να υπάρχουν micro-bursts , wind shears και φαινόμενα που κατά τα άλλα ΔΕΝ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΔΑΦΟΣ.  Πώς το αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας των ΜΕΓΑΡΩΝ μπορεί χωρίς εξελιγμένους αισθητήρες να ΔΩΣΕΙ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ σε έναν πιλότο και διατείνεστε ότι όχι μόνο το κάνετε αλλά και το επιβάλλετε κιόλας ;
4.    Από την EASA: “Furthermore, training and experience play a significant role in determining a pilot’s ability to cope with challenging crosswind conditions.”
5.    Ακόμα και η ίδια η EASA αναγνωρίζει ότι οι κατασκευαστές «When publishing demonstrated crosswind values, manufacturers should specify if the gust factor is included or not». Πώς υπολογίζονται οι διατμητικοί άνεμοι κάθε φορά στα Μέγαρα ώστε να «ασφαλίζεται» η πτήση ;

Τέλος , είναι αδιανόητο,  ότι μια στρατιωτική εξουσία επιβάλλει κανόνες σε πολιτική εξουσία μόνο και μόνο επειδή συν-επιχειρούν από έναν διάδρομο απογείωσης και ένα χώρο που κατά τα άλλα είναι νομίμως και χωρίς αμφισβήτηση, διακριτός σε μεν και δε (Αεροπορία Στρατού & Γενική Αεροπορία).

Σε κανένα μέρος του Δυτικού, πολιτισμένου κόσμου,  δεν μπορεί να επιβάλλει μια στρατιωτική αρχή, κανόνες και περιορισμούς σε μια πολιτική ιδιωτική δραστηριότητα όπως η πτήση Γενικής Αεροπορίας. Αυτό και μόνο είναι σκανδαλώδες και ανάρμοστο και παραπέμπει σε τελείως αντι-ευρωπαϊκά δεδομένα…
Δημιουργείται τεράστιο θεσμικό θέμα.

Παρ’όλα αυτά και επειδή θέλουμε να βοηθάμε την ΑΣ, την ΥΠΑ και το στρατιωτικό προσωπικό, πιστεύουμε ότι η διαταγή είναι στρεβλή από άγνοια και όχι από πρόθεση. Είμαστε στη διάθεση όποιων ιθυνόντων να βοηθήσουμε και να συνεργαστούμε για την επίλυση όποιων προβλημάτων. Είμαστε μαζί σας και όχι απέναντι.

Για αυτό σας καλούμε (ΥΠΑ) να επικοινωνήσετε για την άρση του περιορισμού και να μην δημοσιευτεί καν, διότι εκεί θα πρέπει η AOPA HELLAS να επικοινωνήσει σε όλον τον κόσμο, συμπ/νου της EASA, για αυτήν την παγκόσμια πρωτοτυπία και να διασυρθούμε σαν χώρα με αυτή την απαράδεκτη πρακτική.

Αν πιστεύετε σαν ΥΠΑ ότι υπάρχουν θέματα ασφάλειας σε ένα (αμιγώς ή κατά ποσόστωση) ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ, να δούμε ποια είναι πραγματικά τα θέματα και να τα συζητήσουμε με νηφαλιότητα και γνώση του αντικειμένου για λύσεις.

Με εκτίμηση,

Για την AOPA Hellas

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΑ

EΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΩΝ (Δ3)
ΤΜΗΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ (Β)
FAX NR. : 210-8946478
ΤΗΛΕΦΩΝΟ : 210-9973191

ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ 29/01/2020
Αρ.Πρωτ.:Κ.Γ./Δ3/Β 3743

                         F A X

ΑΠΟ: ΥΠΑ/Δ3/ Β Πρoς: AOPA HELLAS
ΚΟΙΝ.: ΜΕΑΓΑΠ (fax; 22960-23601)
ΣΥΝ.ΣΕΛΙΔΩΝ ΣΥΜΠ.
ΚΑΙ ΑΥΤΗΣ: 1

ΘΕΜΑ: ΑΛΛΑΓΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΑ ΜΕΓΑΡΑ

ΣΧΕΤ. :- ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΑΣ ΜΕ ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ. : 001-20/09-01-2020

Σε απάντηση ανωτέρω επιστολής, σας γνωρίζουμε ότι στην Υπηρεσία
Πολιτικής Αεροπορίας έχει διατεθεί συγκεκριμένη έκταση στο Αεροδρόμιο της
Πάχης Μεγάρων, όπου έχει δημιουργηθεί χώρος στάθμευσης πολιτικών
αεροσκαφών, χώρος αερολιμενικών ελέγχων κλπ., ενώ η χρήση του διαδρόμου
άπτεται του ΓΕΣ/ΔΑΣ. Κατόπιν αυτών σας γνωρίζουμε ότι τα θέματα στα οποία
αναφέρεστε, αφορούν στην Αεροπορία Στρατού, στην οποία και θα πρέπει να
απευθυνθείτε.
Σχετικά με το ερώτημά σας ως προς την ενημέρωση των πιλότων για τις
νέες ισχύουσες διαδικασίες (μέτρα ασφαλείας), που αφορούν στην κίνηση των
α/φών, το οποίο είναι και το μόνο που αφορά στην Υπηρεσία Πολιτικής
Αεροπορίας, σας γνωρίζουμε ότι, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με την
ΥΠΑ/ΜΕΓΑΠ, πληροφορηθήκαμε ότι έχει ήδη γίνει ενημέρωση των Σχολών
Πιλότων που εδρεύουν στο εν λόγω Αεροδρόμιο.

Εσωτ. Διανομή
Δ3/Β
Ο Αν. Προϊστάμενος της Διεύθυνσης
Αερολιμένων
Γ. Κορμάς