Διαβούλευση με AOPA Hellas σε θέματα Γενικής Αεροπορίας 2

Αθήνα, 04 Σεπτεμβρίου 2019

Αριθμ. Πρωτ.  017-19

Προς : πρωτόκολλο ΥΠΑ
Αποδέκτες:
Γενική Δ/νση Αερομεταφορών, Δ/νση Αερολιμένων (Δ3)
Κοινοποίηση:
ΥΠΑ Διοικητής
ΥΠΑ Γενικός Διευθυντής

Σχετ.
Η υπ' αριθ. 011-19/ 14/06/2019 επιστολή μας, Αρ.Πρωτ. ΥΠΑ 2256
Θέμα: Διαβούλευση με AOPA Hellas σε θέματα Γενικής Αεροπορίας

Κυρία Δρογώση
Κύριε Κορμά

Σας γράφουμε την παρούσα επιστολή μετά την πρώτη συνάντηση που είχαμε με την υπηρεσία σας στις 28/09/2019 και σας ευχαριστούμε γι' αυτό, ως σχόλιο των θέσεών σας για την Γενική Αεροπορία (ΓΑ).

Κύριε Κορμά το πρώτο που μας είπατε ήτανε ότι θα μας μιλήσετε ξεκάθαρα και αυτό κάνατε, το βρήκαμε πολύ θετικό και εμείς θα κάνουμε το ίδιο.

Μας είπατε, τι να κάνουμε, το χόμπι μας είναι ακριβό, άρα πρέπει να πληρώνουμε.
Σας ενημερώνουμε ότι η αγορά ενός ελαφρού αεροσκάφους είναι όσο και η αγορά ενός φουσκωτού σκάφους 6-8 μέτρων. Τα έξοδα ετήσιας συντήρησης είναι περίπου τα ίδια, τα δε κόστη για τα καύσιμα είναι για τα αεροπλάνα πολύ λιγότερα. Ενδεικτικά για την διαδρομή Αθήνα – Πάρος το φουσκωτό θέλει 150-180 λίτρα, το αεροσκάφος θα κάψει 40-50 λίτρα. Τα κόστη για τα υπερελαφρά αεροσκάφη είναι στο 1/3 των ελαφρών. Δυστυχώς αυτή η νοοτροπία ή ιδεοληψία υπάρχει στην Ελληνική κοινωνία, δεν περιμέναμε να ισχύει το ίδιο και στην ΥΠΑ.

Σας αναφέραμε το τι μας είπε ο Υπουργός κ. Κ.Α. Καραμανλής στη πρόσφατη συνάντησή μας, να γίνει «ότι
γίνεται στην Ευρώπη» και η απάντησή σας ήταν «εδώ είναι Βαλκάνια». Κύριε Κορμά η έκφραση αυτή είναι μεν δόκιμη ως λαϊκή έκφραση του γνωστού μουσικοσυνθέτη, ιδεολογικά και πολιτικά όμως επέχει από τις επιθυμίες της πλειονότητας των Ελλήνων πολιτών όπως εκφράζονται από τις πολιτικές τους επιλογές των τελευταίων 45 ετών. Εξάλλου μην ξεχνάτε ότι η ΥΠΑ ευτυχώς εποπτεύεται από την Ευρωπαϊκή EASA και όχι από την BASA.

Στην αναφορά που κάναμε για τις υπέρογκες χρεώσεις HANDLING, εκτός εκπτωτικών συμβάσεων AOPA, απορήσατε και μάλιστα έντονα στο γιατί νοιαζόμαστε για τους «άλλους». Κύριε Κορμά όταν μια κοινωνική οργάνωση όπως πχ ένα Σωματείο για την προστασία του Περιβάλλοντος ή ακόμα και ένα πολιτικό κόμμα, ποτέ δεν νοιάζονται μόνο για τα μέλη τους αλλά για το σύνολο και έτσι πρέπει να είναι.

Κυρία Δρογώση το ότι είναι οι Handlers ιδιωτικές εταιρίες δεν σημαίνει ότι μπορούν να χρεώνουν ότι θέλουν και μάλιστα σε κρατικά αεροδρόμια που τους έχει δώσει την άδεια να επιχειρούν το Ελληνικό κράτος διά της Υπηρεσία σας. Αυτό αντιβαίνει την γενική νομοθεσία και το Σύνταγμα άσχετα με τις αποφάσεις και τους κανονισμούς που έχουν θεσμοθετηθεί από την ΥΠΑ προς όφελός τους. Σας αναφέραμε χαρακτηριστικά ότι οι εταιρίες Handling χρεώνουν για τις υπηρεσίες τους ένα ελαφρύ αεροσκάφος ΓΑ όσο ένα αεροσκάφος αερογραμμών (πλην τη χρέωση μεταφοράς αποσκευών & check-in desks σε αερογραμμές) και για μέλη AOPA Hellas η χρέωση είναι περίπου η μισή της παραπάνω.
Αυτά είναι μαχητά και έχει δικαίωμα ο κάθε πολίτης να προσφύγει σε αρμόδια δικαστήρια και ανεξάρτητες αρχές.

Η αρνητική στάση σας για την ΓΑ εκδηλώθηκε και σε θέματα που δεν αφορούν άμεσα την υπηρεσία σας, το θέμα της ελεύθερης εισόδου από Ευρωπαϊκά κράτη και της συνθήκης SCHENGEN, καθώς και για το θέμα του “cost sharing” που είναι Ευρωπαϊκά (EASA) νομοθετημένο.

Για τα προβλήματα στη μονάδα εξυπηρέτησης Γενικής Αεροπορίας Πάχης Μεγάρων (ΜΕΓΑΠ) που συζητήσαμε μας μεταφέρατε μια εικόνα τετελεσμένου όπου δεν μπορούν να αλλάξουν και πολλά πράγματα. Για το θέμα της σημαντικής μείωσης ωραρίου λειτουργίας της μονάδας μας απαντήσατε πως αυτό αφορά τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας και πως η διεύθυνσή σας δεν μπορεί να κάνει κάτι.

Η γενική αίσθηση που αποκομίσαμε είναι ένα «τοίχος» απέναντί μας σε ότι αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν για την ανάπτυξη της ΓΑ και του Αεροπορικού Τουρισμού στην χώρα μας. Αυτό φυσικά δεν έχει προσωπικές αιχμές απέναντι σας, είναι η εικόνα που λάβαμε από την υπηρεσία, μια εικόνα ότι η Γενική Αεροπορία δεν υπάρχει για τη διεύθυνση αερολιμένων. Όπως σας αναφέραμε χαρακτηριστικά, ένδειξη “Light aircraft parking” για τη Γενική Αεροπορία στους χάρτες ADC/APDC που συντάσσει η ΥΠΑ, από τα 39 Ελληνικά αεροδρόμια που είναι δημοσιευμένα στο AIP “AD2 Aerodromes” και προσβάσιμα από τη ΓΑ στην Ελλάδα, μόνο 3 – Αθήνα, Ηράκλειο και Σάμος – έχουν χαρακτηρισμένη περιοχή για στάθμευση ελαφρών αεροσκαφών. Στα υπόλοιπα 36 η εκάστοτε αρχή που λειτουργεί το αεροδρόμιο (ΥΠΑ, Fraport) μπορεί να αρνείται πρόσβαση στη Γενική Αεροπορία απουσίας χώρου στάθμευσης.

Θεωρούμε ότι τα προβλήματα και η αντιμετώπιση της ΥΠΑ προς την ΓΑ είναι αποτέλεσμα συσσώρευσης πολλών χρόνων με αγκυλώσεις και συνήθειες που χρειάζονται μεγάλη προσπάθεια για να αλλάξουν.

Δυστυχώς κύριε Κορμά ακόμα και τα Βαλκάνια μας έχουν ξεπεράσει. Μπορούμε να σας ενημερώσουμε για το πως αναπτύσσεται η ΓΑ και ο Αεροπορικός Τουρισμός στις χώρες των Βαλκανίων. Η υποστήριξη και προώθηση της Γενικής Αεροπορίας από την Αεροπορική Αρχή σε χώρες όπως Βουλγαρία, Σερβία, Κροατία και Ρουμανία είναι χρόνια μπροστά από την Ελληνική ΥΠΑ ως προς την υποστήριξη της ΓΑ.

Η AOPA Hellas έχει άμεση και αμφίδρομη επικοινωνία με τις αντίστοιχες AOPA της Ευρώπης όπως και εκπροσώπηση στην EASA με αποτέλεσμα να έχουμε ενημέρωση στις εξελίξεις κάθε κράτους για τη ΓΑ.
Το μισό έργο της AOPA Hellas αφορά επικοινωνίες και συνεργασίες με τις υπόλοιπες AOPA του εξωτερικού και τα μέλη τους που επισκέπτονται την Ελλάδα. Σε αυτές τις επικοινωνίες είναι που, δυστυχώς, καλούμαστε να εξηγούμε και να απολογούμαστε κάθε φορά για κάποιες τριτοκοσμικές αεροπορικές καταστάσεις της χώρας μας.

Εμείς ως AOPA Hellas αλλά και ως ενεργοί πολίτες θα προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τις συνθήκες της ΓΑ στην Ελλάδα πάντα με νομικά και πολιτικά μέσα με στόχο την εναρμόνισή της με τα Ευρωπαϊκά κεκτημένα.

Θεωρούμε ότι δεν μας έχετε απαντήσει ακόμα στην από 14/06/2017 επιστολή μας (αρ. πρωτ. ΥΠΑ 22256) με θέμα τις διαβουλεύσεις και τις επιτροπές χρηστών. Μας είπατε προφορικά μεν ότι δεν δικαιούμαστε να συμμετέχουμε, θα το θέλαμε όμως ως απάντησή σας και γραπτώς.


Με εκτίμηση

Για την AOPA Hellas