«Προσγειωμένες» οι ελπίδες εκμετάλλευσης του αεροπορικού τουρισμού στη χώρα μας

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Γρηγόρης Ψαριανός

Ανεξάρτητος Βουλευτής Β΄ Αθηνών

 

Αθήνα, 15/5/2019

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Προσγειωμένες» οι ελπίδες εκμετάλλευσης του αεροπορικού τουρισμού στη χώρα μας

Όταν στην Ευρώπη πραγματοποιούνται ετησίως περί το ένα εκατομμύριο πτήσεις αεροσκαφών ελαφρού τύπου, όταν υπάρχουν πάνω από 103.000 εγγεγραμμένα μικρά αεροσκάφη χωρητικότητας 4-6 ατόμων αλλά και πάνω από 185.000 άδειες χειριστών, όταν ο πρόεδρος της AOPAHellasεπιβεβαιώνει ότι η Μεσόγειος είναι ο αγαπημένος προορισμός των επισκεπτών από τον ευρωπαϊκό Βορρά και ως εκ τούτου άλλες χώρες της Μεσογείου εκμεταλλεύονται το γεγονός με τον καλύτερο τρόπο διαθέτοντας πολλά μικρά αεροδρόμια, στην χώρα μας έχουν αδειοδοτηθεί μόλις 20 πεδία προσγείωσης, ενώ σε μεγάλους νησιωτικούς προορισμούς όπως η Κρήτη, η Ρόδος ή τα Ιόνια νησιά, είναι ανύπαρκτα με αποτέλεσμα να χάνονται μεγάλες δυνατότητες καθώς αφορά κυρίως τουρίστες υψηλών εισοδηματικών στρωμάτων που έχουν δυνατότητα να τονώσουν την οικονομία των τοπικών κοινωνιών.

Ο ανεξάρτητος βουλευτής Β΄ Αθηνών Γρηγόρης Ψαριανός, θέτει το θέμα στη Βουλή με ερώτηση στους υπουργούς Υποδομών, Τουρισμού και Οικονομικών, ζητώντας πληροφόρηση για το εάν προβλέπεται κατάθεση νομοθετικού πλαισίου για την δημιουργία και λειτουργία μικρών αεροδρομίων και πεδίων προσγείωσης και με τι χρονοδιάγραμμα, πώς θα διασφαλίζονται οι χώροι στάθμευσής τους στα αεροδρόμια της χώρας, εάν θα καταργηθεί η αναχρονιστική διάταξη που επιβάλει στα αεροσκάφη που προέρχονται από χώρες εντός συνθήκης Σένγκεν να προηγείται προσγείωση σε διεθνές αεροδρόμιο για τελωνειακό έλεγχο, καθώς επίσης και εάν υπάρχει πρόθεση άμεσης εκμετάλλευσης χώρων που πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις όπως πχ το αεροδρόμιο του Μάλεμε στην Κρήτη ή των Μαριτσών στη Ρόδο.

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης, έχει ως εξής:

Προς Τους Υπουργούς:
1) Υποδομών και Μεταφορών
2) Τουρισμού
3) Οικονομικών

Θέμα: « Ανύπαρκτες οι υποδομές στην χώρα μας για τα ελαφρού τύπου αεροσκάφη που εξυπηρετούν τον Αεροπορικό Τουρισμό».

Ο αεροπορικός τουρισμός αφορά αεροσκάφη υπέρ-ελαφρού ή ελαφρού τύπου χωρητικότητας από 2 έως 6 ατόμων. Τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Αεροπορίας (GeneralAviation), όσον αφορά τον ευρωπαϊκό αεροπορικό τουρισμό, κάνουν λόγο για εγγεγραμμένα περισσότερα από 103.000 αεροσκάφη, όλων των τύπων, πάνω από 185.000 άδειες χειριστών, ενώ οι πτήσεις που πραγματοποιούνται σε ετήσια βάση σε όλη την Ευρώπη αγγίζουν το ένα εκατομμύριο.

Στον αεροπορικό τουρισμό πανευρωπαϊκά έχει παρατηρηθεί μεγάλη ανάπτυξη. Σύμφωνα με στοιχεία που ανέφερε σε πρόσφατο άρθρο ο πρόεδρος της AOPAHellas (AircraftOwnersandPilotsAssociationHellas), η οποία αποτελεί τον βασικό φορέα της Γενικής Αεροπορίας στη χώρα μας, οι επισκέπτες προέρχονται κυρίως από την Βόρεια Ευρώπη και βασικός τους προορισμός είναι η Μεσόγειος. Το γεγονός αυτό, γειτονικές χώρες με την Ελλάδα (Ιταλία, Κροατία, Κύπρος, Τουρκία) το εκμεταλλεύτηκαν με τον καλύτερο τρόπο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Ιταλία, η οποία διαπίστωσε έγκαιρα την συνεχόμενη αυξανόμενη ζήτηση και μέχρι σήμερα έχει προς διάθεση 470 μικρά αεροδρόμια ή πεδία, που λειτουργούν σε συνδυασμό με τον αγροτουρισμό.

Στη χώρα μας από τα 20 αδειοδοτημένα πεδία προσγείωσης το 90% βρίσκεται στη Βόρεια Ελλάδα ενώ σε μεγάλους νησιωτικούς προορισμούς (Κρήτη Ρόδο κ.λπ.) ή μικρότερους (Ιόνια Νησιά, Κυκλάδες), όπου υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον επισκεψιμότητας σχεδόν όλο τον χρόνο, τα πεδία προσγείωσης αεροπορικού τουρισμού είναι ανύπαρκτα. Η μόνη εξυπηρέτηση που τους παρέχεται, είναι από τα μεγάλα αεροδρόμια που λόγω μεγάλης εναέριας κυκλοφορίας και έλλειψης χώρων δεν είναι φιλικά για τα ελαφρού τύπου αεροσκάφη.

Η έλλειψη μικρών εναλλακτικών αεροδρομίων ή πεδίων προσγείωσης, ο ανύπαρκτος σχεδιασμός επίσημης πρόβλεψης χώρου στάθμευσης αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας στις πίστες των αεροδρομίων, το δεσμευτικά τηρούμενο ωράριο για εμπορικές και μόνο πτήσεις στα μικρά κρατικά και περιφερειακά αεροδρόμια, η έλλειψη καυσίμων και το υψηλό κόστος διάθεσής τους, οι υπερβολικές χρεώσεις των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, καθώς και η υποχρέωση αυτών των αεροσκαφών που προέρχονται από χώρες της Ε.Ε. να προσγειώνονται πρώτα σε διεθνές αεροδρόμιο για τελωνειακό έλεγχο, καθιστούν αποτρεπτική την επιλογή του αεροτουρισμού, αεραθλητισμού, προσωπικά επαγγελματικά ταξίδια κ.λπ. στην χώρα μας, με αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων για το κράτος και της προστιθέμενης αξίας στις τοπικές κοινωνίες που έχουν επενδύσει στην τουριστική αγορά.

Δεδομένου ότι η χώρα μας λόγω της μορφολογίας της αλλά και των καλών καιρικών συνθηκών, θα μπορούσε να είναι ένας από τους σημαντικότερους προορισμούς αεροπορικού τουρισμού για όλο το χρόνο.

Δεδομένου ότι με την καθυστέρηση νομοθέτησης για την ίδρυση και λειτουργία μικρών αεροδρομίων και πεδίων προσγείωσης, υπονομεύεται ένας ακόμη τομέας επενδύσεων, που αναμφισβήτητα θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας αλλά και θα αυξήσει την προστιθέμενη αξία του ελληνικού τουρισμού.

Δεδομένου ότι κοντινές χώρες έχουν δημιουργήσει όχι μόνο το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά έχουν προβεί στην δημιουργία και λειτουργία μικρών αεροδρομίων και πεδίων προσγείωσης, που εξυπηρετεί τα ελαφρού τύπου αεροσκάφη, παρέχοντάς τους όλες τις απαραίτητες υποδομές, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο σύγχρονες και ανταγωνιστικές υπηρεσίες σε σχέση με εμάς.

Δεδομένου, τέλος, ότι η συγκεκριμένη κατηγορία τουριστών προέρχεται αφενός από ανώτερα εισοδηματικά στρώματα, ενώ δαπανά περισσότερα χρήματα στις χώρες προορισμού καθώς δεν έχει τη δυνατότητα να διαμένει σε σκάφος, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στον θαλάσσιο τουρισμό.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Είναι στις προθέσεις σας η κατάρτιση και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και εκσυγχρονισμένου νομοθετικού πλαισίου για την δημιουργία και λειτουργία μικρών αεροδρομίων και πεδίων προσγείωσης, για την εξυπηρέτηση των μικρών και ελαφρού τύπου αεροσκαφών του αεροπορικού τουρισμού; Αν ναι υπάρχει σχετικό χρονοδιάγραμμα;
  2. Σκοπεύετε να καταργήσετε την παράλογη και αναχρονιστική διάταξη που υποχρεώνει τα ελαφρά αεροσκάφη που προέρχονται από χώρες της Ε.Ε. και της Συνθήκης Σένγκεν να προσγειώνονται πρώτα σε διεθνές αεροδρόμιο για τελωνειακό έλεγχο;
  3. Με ποιο τρόπο θα διασφαλίζονται οι χώροι στάθμευσης στα αεροδρόμια της χώρας για τα μικρά και ελαφρού τύπου αεροσκάφη (αεροπορικός τουρισμός), ένεκα και της μεγάλης εναέριας κίνησης των προγραμματισμένων πτήσεων και charters για την καλοκαιρινή περίοδο;
  4. Προτίθεστε να προβείτε άμεσα στην εκμετάλλευση χώρων που ήδη υπάρχουν και πληρούν τις προϋποθέσεις γι’ αυτό τον σκοπό όπως είναι το αεροδρόμιο του Μάλεμε στην Κρήτη και το παλιό αεροδρόμιο Μαριτσών στην Ρόδο;