Ανακοίνωση της ΑΠΑ για τους ελάχιστους επιχειρησιακούς δείκτες απόδοσης ασφάλειας SPI

Η πρόσφατη έκδοση του Εθνικού Σχεδίου Αεροπορικής Ασφάλειας (ΕΣΣΑ) προσδιορίζει τους ελάχιστους επιχειρησιακούς δείκτες απόδοσης ασφάλειας (SPI) που πρέπει να παρακολουθούν οι αεροπορικοί φορείς στην Ελλάδα την περίοδο 2024-2025.

Εξυπακούεται  ότι η υποχρέωση αναφοράς του συνόλου των περιστατικών όπως απαιτείται από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΕ) 376/2014 και προσδιορίζεται από τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2015/1018 παραμένει στο ακέραιο και σε καμία περίπτωση η αναφορά μόνο  περιστατικών που εμπίπτουν στα προσμετρούμενα για τους δείκτες ασφάλειας ΔΕΝ απαλλάσσει από την υποχρέωση αυτή.

Προκειμένου να επιτευχθεί τυποποιημένη κωδικοποίηση στις αναφορές των περιστατικών που προσμετρώνται στους δείκτες ασφάλειας, ώστε να διευκολυνθεί η καταχώρηση και να γίνει δυνατή η εξαγωγή και παρακολούθηση των δεικτών αυτών, το Τμήμα Διαχείρισης Ασφάλειας και Περιστατικών ανέπτυξε ένα βοηθητικό οδηγό συμπλήρωσης συγκεκριμένων  πεδίων (Attributes) στη πλατφόρμας ECCAIRS2.

Ο οδηγός παραθέτει για κάθε SPI την κωδικοποίηση στα εξής attributes:

·         Occurrence Category (Attribute ID: 430)

·         Flight phase (Attribute ID: 121)

·         Event types (Attribute ID: 390)

 

Όσον αφορά τα Event types, διευκρινίζεται ότι οι συνημμένες οδηγίες περιγράφουν μόνο τις κρίσιμες τιμές οι οποίες πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ανά περίπτωση SPI και όχι το σύνολο της σειράς των Event types το οποίο θα πρέπει να συμπληρώνεται κατά περίπτωση. Το σύνολο της σειράς των Event types είναι απαραίτητο τόσο για την περιγραφή του περιστατικού όσο και για την αναγνώριση ζητημάτων ασφάλειας (Safety Issues).

Σαν παράδειγμα, ο παρακάτω πίνακας παρουσιάζει τη σειρά των Events (γραμμές του πίνακα) πραγματικού περιστατικού, το οποίο ξεκίνησε από διαρροή αέρα σε πόρτα καμπίνας επιβατών και μετά από συνδυασμό λανθασμένων ενεργειών οδήγησε σε TCAS RA.

Στις οδηγίες προσδιορίζεται μόνο τη σειρά του Event που σχετίζεται με το συγκεκριμένο SPI, δηλαδή το "TCAS RA", και όχι το σύνολο των υπόλοιπων Events

 

 

Event type (Level 1)

Event type (Level 2)

Event type (Level 3)

Event type (Level 4)

Event 1

Equipment  >

5200 Aircraft`s Doors  >

Passenger/Crew Door  >

Passenger Door Leakage

Event 2

Operational >

Air Navigation Services  >

ATM Operational Issues

Conflict Detection - Not Detected

Event 3

Operational >

Air Navigation Services  >

ATM Staff Clearance Deviations >

ATM Clearance Wrong Altitude

Event 4

Operational >

Aircraft Flight Operations

Flight Crew ATM Procedure Deviation >

Flight Crew STAR Deviation

Event 5

Operational >

Aircraft Flight Operations

Warning System Triggered >

ACAS/TCAS RA

 

 

Είναι προφανές ότι οι πιθανοί συνδυασμοί των Events ενός περιστατικού δεν μπορούν να αποτυπωθούν στις οδηγίες,  εν τούτοις  η καταχώρηση της σειράς των Event types θεωρείται απαραίτητη και θα πρέπει να συμπληρώνεται για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.

Τα συνημμένα αρχεία απευθύνονται ως εξής:

·         Το αρχείο CAT-NCC απευθύνεται σε αερομεταφορείς εμπορικής εκμετάλλευσης και φορείς μη-εμπορικής εκμετάλλευσης με σύνθετα αεροπλάνα.

·         Το αρχείο NCO απευθύνεται σε φορείς μη-εμπορικής εκμετάλλευσης με μη-σύνθετα αεροπλάνα,  

·         Το αρχείο ROTΟ  απευθύνεται σε φορείς εκμετάλλευσης ελικοπτέρων,

·         Το αρχείο ADRM - GH  απευθύνεται σε φορείς εκμετάλλευσης αεροδρομίων και σε παρόχους υπηρεσιών επίγειας εκμετάλλευσης και

·         Το αρχείο ATM-ANS  απευθύνεται σε παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας