Η Εγκατάλειψη της Γενικής Αεροπορίας

 

Η ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Η Διϋπουργική Επιτροπή που εξαγγέλθηκε αλλά δεν έγινε...

Με τον όρο Γενική Αεροπορία νοούμε όλα τα αεροπλάνα & ελικόπτερα, εκτός από τα στρατιωτικά, τα πυροσβεστικά, τα ασθενοφόρα και των αεροπορικών εταιριών που μεταφέρουν επιβάτες και εμπορεύματα. Πρόκειται κυρίως για ελαφρά ιδιωτικά αεροπλάνα & ελικόπτερα, που μεταφέρουν από 2 μέχρι 8 άτομα, αλλά και μικρά ιδιωτικά jet που μπορούν να μεταφέρουν μέχρι και 12 επιβάτες σε μεγάλες αποστάσεις.


Η ΑΟΡΑ Hellas είναι ο μεγαλύτερος σύνδεσμος πιλότων και ιδιοκτητών αεροπλάνων Γενικής Αεροπορίας στην Ελλάδα με 900 περίπου μέλη πιλότους & ιδιοκτήτες αεροπλάνων & ελικοπτέρων Γενικής Αεροπορίας. Είναι παρακλάδι της διεθνούς ΙΑΟΡΑ με χιλιάδες μέλη σε όλο τον κόσμο, στις ΗΠΑ περίπου 400.000 και στην Ευρώπη 90.000 μέλη.Κύριος σκοπός της είναι η προστασία και η ανάπτυξη της Γενικής Αεροπορίας στη χώρα μας και η διάδοση του αεροπορικού πνεύματος. Στην Ελλάδα με το υπέροχο κλίμα της, τις 300 ημέρες ηλιοφάνειας το χρόνο, τις μαγευτικές παραλίες, τους αρχαιολογικούς θησαυρούς αλλά και τα εκατοντάδες διάσπαρτα αεροδρόμια και πεδία προσγείωσης σε όλη την χώρα, θα περίμενε να βλέπει κανείς αεροπλάνα Γενικής Αεροπορίας να διασχίζουν τους Ελληνικούς ουρανούς κάθε χρόνο και να επισκέπτονται τους μοναδικούς τουριστικούς προορισμούς μας. O Αεροπορικός Τουρισμός με αεροπλάνα Γενικής Αεροπορίας ανθεί στις άλλες χώρες της Ευρώπης και μάλιστα στις γειτονικές μας χώρες. Αλλά στην Ελλάδα είναι υποτονικός, αφού η επίσημη Ελληνική πολιτεία τον υποτιμά και δεν του δίνει τη σημασία που πρέπει.

Είναι γνωστό ότι κάθε επιβάτης αεροπλάνων Γενικής Αεροπορίας έχει δεκαπλάσια αγοραστική δύναμη από τον επιβάτη μιας πτήσης charter. Μένει στα καλύτερα ξενοδοχεία, τρώει στα ακριβότερα εστιατόρια και γενικά είναι περιζήτητος πελάτης όπου πηγαίνει. Η χώρα μας όμως χαρακτηρίζεται από τους πιλότους & ιδιοκτήτες αεροπλάνων Γενικής Αεροπορίας σαν αφιλόξενη καιιδιαίτερα ακριβή όσον αφορά την άφιξη, την υποδοχή και την κυκλοφορία των αεροπλάνων στους τουριστικούς και ταξιδιωτικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων των νησιών μας.  

Η ΑΟΡΑ Ηellas δέχεται κάθε χρόνο εκατοντάδες γραπτές διαμαρτυρίες και παράπονα, από ξένους πιλότους που επισκέφτηκαν τη χώρα μας αλλά και Έλληνες, που προσπάθησαν να πετάξουν προς τουριστικούς προορισμούς αλλά απογοητεύτηκαν… Πολλοί μας δήλωσαν ότι δεν θα ξανάρθουν. Οι λόγοι είναι κυρίως τα πανάκριβα τέλη προσγείωσης & στάθμευσης στα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αεροδρόμιο της Γενεύηςείναι φθηνότερο από ορισμένα ελληνικά αεροδρόμια! Επίσης πανάκριβα είναι τα καύσιμα που διαθέτουν κάποια αεροδρόμια σε σύγκριση με τις τιμές γειτονικών χωρών πχ. Ιταλίας, Βουλγαρίας, Κροατίας κλπ. 

Η ΑΟΡΑ διαθέτει συγκριτικούς πίνακες τιμών από διάφορες χώρες της Ευρώπης που αποδεικνύουν ότι είμαστε οι ακριβότεροι. Είναι στην διάθεση της Διϋπουργικής  Επιτροπής, όταν και οπότε συσταθεί!Ήδη από τώρα, η ΑΟΡΑ Hellas απευθύνθηκε στον Πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών, Οικονομικών και Τουρισμού στέλνοντας επιστολή στην οποία τους εφιστά την προσοχή να μην επαναληφθεί η σοβαρή παράλειψη που έγινε στην Σύμβαση Παραχώρησης των 23 Ελληνικών αεροδρομίων στον ιδιώτη επενδυτή το 2015, όπου δεν προβλέφθηκαν θέσεις στάθμευσης για την Γενική Αεροπορία ούτε λογικές τιμές στα τέλη προσγείωσης & στάθμευσης. Θα έπρεπε οι τότε εκπρόσωποι του Δημοσίου να προστατέψουν τη Γενική Αεροπορία υποχρεώνοντας τον ιδιώτη επενδυτή να λάβει υπόψη και να σεβαστεί τις ανάγκες της Γενικής Αεροπορίας στην χώρα μας. Ήταν μία σοβαρή παράλειψη που δεν πρέπει να επαναληφθεί. 

Ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα που αποθαρρύνει τα αεροπλάνα Γενικής Αεροπορίας από την Ευρώπη να έρθουν στη χώρα μας, είναι η ακατανόητη απαίτηση της ελληνικής πολιτείας να εισέρχονται μόνο από αεροδρόμια που διαθέτουν τελωνειακή υπηρεσία! Πρόκειται για την απηρχαιωμένη ελληνική νομοθεσία του Τελωνειακού κώδικα του 2001. Εδώ προσπαθούμε να καταλάβουμε γιατί η Πολιτεία αγνοεί την ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων και πραγμάτων που ισχύει με νόμο μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.απαγορεύοντας, στην ουσία, την ελεύθερη κυκλοφορία τους στη χώρα μας! 

Ένα ακόμα σοβαρό πρόβλημα που θα πρέπει να λύσει η Διϋπουργική, όταν και όποτε συσταθεί, είναι το αλλοπρόσαλλο ωράριο ορισμένων περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία ανοιγοκλείνουν διάφορες ώρες την ημέρα, ανάλογα με την άφιξη του αεροπλάνου που εκτελεί το δρομολόγιο κάθε μέρα. Έτσι δημιουργείται αναστάτωση στον προγραμματισμό των πτήσεων της Γενικής Αεροπορίας, που αποφεύγουν να προγραμματίσουν την πτήση τους, κυρίως σε ορισμένα νησιά μας, για τον λόγο αυτό, που είναι κάτι άγνωστο στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη. Τα αεροδρόμια στη χώρα μας, όμως, κατασκευάστηκαν με χρήματα του Ελληνικού λαού όχι για να αποτρέπουν, αλλά για να προσελκύουν αφίξεις ξένων - και Ελλήνων - τουριστών ενισχύοντας έτσι την τοπική οικονομία.


Στα προβλήματα που αναφέρθηκα τόσο συνοπτικά, πρέπει να προσθέσουμε και τη γραφειοκρατική διαδικασία του νέου εντύπου «731» που υποχρεώνονται να συμπληρώνουν οι πιλότοι και επιβάτες κάθε αεροπλάνου Γενικής Αεροπορίας πριν από την απογείωση, στο οποίο αποκαλύπτουν προσωπικά δεδομένα, όπως την σχέση τους με τον πιλότο της πτήσης, εάν πλήρωσαν αμοιβή για την πτήση κλπ. Πρόκειται για μια εφεύρεση Ελληνικής έμπνευσης που δεν υπάρχει σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου. Η ΑΟΡΑ Hellas με συνεχή διαβήματα, προφορικά και γραπτά, προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες (ΥΠΑ, Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Μεταφορών,κλπ.), επισημαίνοντας τα προβλήματα και πιέζοντας για τη λύση τους, το μόνο που πέτυχε είναι η υπόσχεση ότι όλα θα συζητηθούν στην Διϋπουργική Επιτροπή!

Η Επιτροπή αυτή όμως δεν συγκροτήθηκε ακόμα, παρά το ότι τελείωσε η τουριστική περίοδος 2021! Πότε επί τέλους θα συγκροτηθεί; Θα προλάβει να συζητήσει τα σοβαρά αυτά προβλήματα  πριν απότη νέα τουριστική περίοδο 2022;

Αθήνα 15/12/2021

Αλέξανδρος Σ. Τριτσιμπίδας

(Μέλος του ΔΣ της ΑΟΡΑ Hellas)