Χρήση Αεροδρομίων Εκτός Ωραρίου


Αθήνα, 22 Ιουλίου 2021
Αρ. πρωτ. 05/21
Προς τον κύριο
Γεώργιο Δριτσάκο

Διοικητή ΥΠΑ

Κοινοποίηση:
κ. Ζαφείρη Ταμπακίδη, Υποδιοικητή ΥΠΑ
κ. Βασίλειο Βρεττό, Υποδιοικητή ΥΠΑ

ΧΡΗΣΗ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΚΤΟΣ ΩΡΑΡΙΟΥ

Αξιότιμε κύριε Διοικητά, κύριε Δριτσάκο,

Στη συνάντηση που είχαμε στις 15 Ιουλίου, συζητήσαμε το θέμα της παρούσας αλληλογραφίας και σας ευχαριστούμε για την, αρχικά, θετική σας στάση για το εν λόγω θέμα.

H AOPA Hellas, εντοπίζοντας το σοβαρό εμπόδιο στον ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ (Ν. 4582/2018 περί ανάπτυξης του αεροπορικού θεματικού τουρισμού) που προκύπτει από τα περιορισμένα ωράρια λειτουργίας αεροδρομίων ΥΠΑ, προτείνει την αξιολόγηση μιας λύσης που θα εξαλείψει αυτό το πρόβλημα: Αεροδρόμια προσβάσιμα «Ήλιο με Ήλιο», ή όπως ορίζεται στην Αεροπορία
 “Sunrise (SR) to Sunset (SS)”.

Η βάση αυτής της πρότασης προκύπτει από τα σύγχρονα δεδομένα που έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια στη Γενική Αεροπορία, αλλά κυρίως από τις καλές πρακτικές των περιφερειακών αεροδρομίων στην Ευρώπη. Ό, τι αφορά στις επίγειες διαδικασίες προετοιμασίας και τερματισμού μιας πτήσης, αυτές γίνονται πλέον ηλεκτρονικά από τους χειριστές αεροσκαφών με το πάτημα λίγων πλήκτρων σε ένα κινητό τηλέφωνο.

Το παρόν αφορά, λοιπόν, στο Πιλοτικό Πρόγραμμα συνεργασίας ΥΠΑ - AOPA Hellas με σκοπό την αξιολόγηση χρήσης συγκεκριμένων περιφερειακών αεροδρομίων εκτός ωραρίου λειτουργίας τους (μη επανδρωμένα) για Αεροπορικό Τουρισμό από τη Γενική Αεροπορία.

Τα Αεροδρόμια είναι τα εξής:

1.    Αστυπάλαια LGPL
2.    Ικαρία LGIK
3.    Κάσος LGKS
4.    Καστελόριζο LGKJ
5.    Κάλυμνος LGKY
6.    Κύθηρα LGKC
7.    Λέρος LGLE
8.    Μήλος LGML
9.    Σύρος LGSO

Διαδικασίες Χειριστών Αεροσκαφών:
1.    Ειδοποίηση από χειριστή 24 ώρες πριν στο email του αεροδρομίου ή με τηλεφωνική επικοινωνία
2.    Πληροφορίες: Αεροσκάφος, αριθμός επιβαινόντων, εκτιμώμενη άφιξη, εκτιμώμενη αναχώρηση
3.    Flight Plans (FPL), ακριβώς ό, τι γίνεται σε όλα τα κράτη μέλη ICAO, δηλαδή
I.    Κατάθεση FPL ψηφιακά ή τηλεφωνικά στην πλησιέστερη μονάδα AIS ΥΠΑ ή στο κεντρικό Reporting Office
II.    Ενεργοποίηση FPL αμέσως πριν την απογείωση από VHF ή τηλεφωνικά στην πλησιέστερη μονάδα AIS ΥΠΑ ή στο κεντρικό Reporting Office
III.    Κλείσιμο FPL μετά την προσγείωση από VHF ή τηλεφωνικά στην πλησιέστερη μονάδα AIS ΥΠΑ ή στο κεντρικό Reporting Office
4.    Πτήσεις: Day VFR & IFR, με Αεροσκάφη Γενικής Αεροπορίας, μόνο από και προς Ελληνική επικράτεια
5.    Προσγειώσεις-Απογειώσεις: SR to SS
6.    Επικοινωνίες VHF στη συχνότητα του αεροδρομίου με συνεχείς αναφορές θέσης, προθέσεις κλπ. σε καθεστώς «Unicom - self announce» από όλους (αεροσκάφη στο έδαφος και στον αέρα)
7.    Διέλευση αεροσκάφους προ της προσγείωσης 1.000ft πάνω από το αεροδρόμιο για οπτικό έλεγχο επιφάνειας διαδρόμου, ανεμούριου κλπ.
8.    Έλεγχος ανεμούριου και επιφάνειας διαδρόμου από το χειριστή προ της απογείωσης

Μέριμνα ΥΠΑ:
Για το συγκεκριμένο εγχείρημα, θα πρέπει να ορισθεί από εσάς κάποιος εκπρόσωπος της ΥΠΑ για να γίνουν πράξη όλα τα παραπάνω σε συνεργασία με την AOPA.

Για παράδειγμα, κατόπιν του ορισμού εκπροσώπου ΥΠΑ, θα πρέπει να καθοριστεί ποιος τοπικός εκπρόσωπος (π.χ. Δήμου, αστυνομίας κλπ) στα νησιά των παραπάνω αεροδρομίων θα παρέχει, με προγραμματισμένη συνάντηση, την πρόσβαση στην πίστα αεροδρομίου από μια πόρτα εισόδου-εξόδου. Αυτή μπορεί κάλλιστα να είναι εκτός κτιρίου αεροδρομίου, όπως π.χ. μια πόρτα πρόσβασης στην περίφραξη.

Μετά το πέρας του ενός έτους δοκιμαστικής περιόδου και αφού εντοπιστούν οι όποιες ανάγκες αλλαγών σε διαδικασίες, η ΥΠΑ θα αλλάξει τη δοκιμαστική αυτή χρήση σε μόνιμη πάγια διαδικασία.

Παρακαλούμε όπως εκκινήσετε τη διαδικασία και να μας φέρετε σε επαφή με τους υπευθύνους που θα συνεργαστούμε για να πετύχουμε το θέμα της παρούσας επιστολής.

Κύριε Διοικητά,

Το συγκεκριμένο εγχείρημα αποτελεί κι ένα σημαντικό προβάδισμα για την υπό σύσταση διυπουργική επιτροπή ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ και τη σχετική Νομοθετική Ρύθμιση που ετοιμάζεται (δείτε εδώ).


Με εκτίμηση,

Για το ΔΣ της AOPA Hellas,

Κυπριανός Μπίρης
Πρόεδρος
biris@aopa.gr
www.aopa.gr