USOAP (Universal Safety Oversight Audit Programme)

Από το 1999 και για μια δεκαετία ο ICAO πραγματοποιούσε εποπτικούς ελέγχους ασφαλείας μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος USOAP (Universal Safety Oversight Audit Programme). Αυτοί οι έλεγχοι έδωσαν στον ICAO την δυνατότητα να αξιολογεί τις δυνατότητες κάθε Κράτους-Μέλους στο να εποπτεύει τα επίπεδα ασφάλειας του αεροπορικού κλάδου & των εναερίων μεταφορών του. Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2013 ο ICAO είχε ολοκληρώσει 184 ενδελεχείς ελέγχους (CSA - comprehensive systems approach) την ευθύνη για το 99% της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης.
 
Η μετεξέλιξη του USOAP σε μια τεχνική διαρκούς παρακολούθησης CMA (continuous monitoring approach) αποτέλεσε την ιδανική λύση για την συλλογή πληροφοριών αναφορικά με το επίπεδο της επιτήρησης της αεροπορικής ασφάλειας του αεροπορικού κλάδου κάθε Κράτους-Μέλους σε μια πιο τακτική βάση. Έτσι παράλληλα με την υφιστάμενη διαδικασία της συλλογής πληροφοριών ασφαλείας από τις αρμόδιες αρχές κάθε Κράτους η διαδικασία εμπλουτίστηκε πλέον με τακτικούς-«κυκλικούς» ελέγχους στα Κράτη-Μέλη. Και εν τέλει το CMA στοχεύει στο να παρέχει μια διαρκή ενημέρωση αναφορικά με την αποτελεσματική εκτέλεση όποιων ελλείψεων εντοπιστούν σε κάθε Κράτους. Αυτό επιτρέπει σε εκείνους που λαμβάνουν αποφάσεις αναφορικά με την πορεία της Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας να τις βασίσουν πάνω στις τελευταίες εξελίξεις και δεδομένα.
 
Ο σκοπός του USOAP είναι να προωθήσει την παγκόσμια αεροπορική ασφάλεια μέσω της διαρκούς παρακολούθησης των δυνατοτήτων που έχει κάθε Κράτος-Μέλος να επιτηρεί την αεροπορική κοινότητά του. Το CMA δίνει την δυνατότητα στον ICAO να συλλέγει τεράστιες ποσότητες πληροφοριών αναφορικά με θέματα ασφαλείας τα οποία παρέχονται κυρίως από τα Κράτη. Επιπλέον πληροφορίες ωστόσο παρέχονται και από τρίτους όπως είναι διάφοροι ελεγκτές (auditors) καθώς και σε ένα μικρό ποσοστό από άλλες USOAP-CMA δραστηριότητες.
 
Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω οι έλεγχοι του USOAP εστιάζουν στις δυνατότητες που έχει κάθε Κράτος στο να διασφαλίζει τους εν γένει κανόνες αεροπορικής ασφαλείας αξιολογώντας εάν το Κράτος έχει εφαρμόσει αποτελεσματικά και με συνέπεια τα πολύ σημαντικά στοιχεία ενός συστήματος επίβλεψης ασφαλείας που ο USOAP έχει θέσει. Αυτά τα στοιχεία θα προσδιορίσουν σε τι επίπεδο κάθε Κράτος έχει εφαρμόσει τα standards που έχει θεσπίσει ο ICAO που σχετίζονται με την ασφάλεια και τις προτεινόμενες πρακτικές (Standards and Recommended Practices - SARPs) και υποστηρίζονται με διαδικασίες και οδηγίες. Το πρόγραμμα αυτό αξιολογεί 8 βασικές κατηγορίες του αεροπορικού κλάδου και είναι:

1. Primary Aviation Legislation and associated civil aviation regulations
2. Civil Aviation Organizational structure
3. Personnel Licensing activities
4. Aircraft Operations
5. Airworthiness of civil aircraft
6. Aerodromes
7. Air Navigation Services
8. Accident and Serious incident investigations
 
Παρακάτω μπορείτε να δείτε το διάγραμμα που δείχνει την επίτευξη της Ελλάδας σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Οι κατηγορίες στις οποίες φαίνεται να είναι κάτω από τον μέσο όρο είναι: Organization, Licensing, Airworthiness, Air Navigation Services


USOAP Audit
Οι έλεγχοι που διενεργούνται από τον ICAO γίνονται για να διαπιστωθούν οι δυνατότητε